Thursday, March 8, 2012

Stong Hill Resort

Stong Hill Resort

Gunung Stong terletak Hutan Simpan Taman Negeri Kelantan dalam Daerah Krai pada ketinggian 1422 meter.Terdapat Gunung -gunung lain di sekitar seperti Gunung Ayam,Gunung Tera, Gunung Saji, Gunung Koh, Gunung Baha, Gunung Beirut dan Gunung Che Tahir. Hutan Simpan Taman Negeri terbentang luas meliputi keluasan 61,734 hektar.

Persediaan untuk pendaftaran permit sebelum memasuki Hutan Simpan Jelawang.


kelihatan En Arunasalam sedang mencatatkan namanya sebagai pengunjung baru ke Gunung Stong

0930 Kami sampai di Stong Hill Resort. Resort ini menawarkan kemudahan chalet, bilik mesyuarat, surau serta tandas. Pendaki boleh melaporkan diri di sini sebelum memulakan pendakian.


Papan tanda yang mengambarkan seribu tanda tanya bolehkah faktor usia menandingi ketinggian Gunung Stong.

Menurut En Suzilan lebih dikenali sebagai Datuk Suzi usia tertinggi pernah di bawa hingga ke puncak berumur 65 tahun. Satu cabaran untuk kami yang memang masih gagah dan muda belia.


Kenapa tak percaya, muda belia...tekun mendengar penerangan Datuk Suzi, tergamam pun ada. Cuba tengok sahabat kita tu En Anuar yang berkasut kilat , berseluar kasual nak menawan gunung Stong .. Kenapa tak percaya. " karada wa ii desu ne , minasan wa gambatte ku dasai .. Maresia boleh."

Bak kata perpatah , hendak seribu daya tak hendak seribu dalih. Begitulah resam hidup kalau nak buat sesuatu dengan kehendak sendiri tak jadi masalah dan mudah sahaja tapi kalau dipaksa busut pun tak mampu di daki. Jadi kalau nak berjaya kita kena berusaha. Mana ada benda yang senang dan mudah dalam hidup ni ....Bagi semua pelajar dan guru-guru tingkatan 6 sesi 2010-2011 tahniah dan syabas diucapkan kerana berjaya mencapai keputusan yang cemerlang dalam STPM . Usaha tangga kejayaan, pelajar yang rajin, mahu berusaha, mengikut kata dan guru yang setiasa bersama pelajarnya, sama berusaha , ikhlas dan komited itulah intipati kejayaan.

Pendakian dah nak bermula dari Stong Hill Resort ke Baha Base Camp. Sebelum tu kita tinjau dulu apa yang ada di Stong Hill Resort.
Chalet yang selesa untuk beristirehat

Pejabat Stong Hill Resort

Dormitory untuk kumpulan yang ramai RM 15.00 seorang

Antara lanskap yang menarik
Antara Chalet yang terdapat di Stong Hill Resort.

Catatan: PERINGATAN PENTING

Apa yang perlu dilakukan di sini?

1. mendaftarkan diri dan membayar permit sebanyak RM3.00 seorang.
2. pastikan membawa bekalan air mineral dan sedikit makanan semasa mendaki
3. sihat tubuh badan, fizikal dan mantel
4. jalanlah

No comments:

Post a Comment