Wednesday, March 7, 2012

Sampai di Stesen Keretapi Dabong

Pengalaman bermalam di dalam keretapi yang mengambil masa perjalanan selama 12 jam sesuatu yang menarik walaupun agak mengerikan tetapi itulah pengalaman yang tidak mungkin kita perolehi jika tidak berhasrat menakluki Gunung Stong. Saya setuju dengan sahabat saya kamarul, 'tak terasa tiba-tiba je sampai"

abang ingat kampung ye bang

Keretapi sinaran Wau dari Kuala Lumpur sampai tepat di Stesen Dabong pada 8.45 pagi. Landasan keretapi melintasi kawasan Dabong dan berhenti di Stesen Keretapi Dabong. Dabong ialah sebuah pekan kecil yang terletak di Gua Musang, Kelantan. Pekan ini terletak sejauh kira-kira 155 km dari Kota Bharu, ibu negeri Kelantan. Tempat lain yang berhampiran ialah Kemubu, Kuala Geris, Bukit Abu dan Kampung Durian Badak.

Kawasan ini dikelilingi oleh bukit-bukau di utara, selatan, barat dan timur. Di barat daya terletaknya Gunung Stong ( 1422m ). Sungai yang mengalir di Dabong ialah Sungai Galas. Dari Dabong anda boleh pergi ke Gua Musang, Poring dan Cameron Highland melalui jalan raya yang agak sempit dan bahaya. Dabong terkenal di kalangan pelawat sebagai pintu masuk ke destinasi-destinasi ekopelancongan di Kelantan.



Stesen Keretapi Dabong

Kawan-kawan saya yang ceria walaupun agak keletihan tetapi akhirnya berjaya juga sampai di Dabong.Dari kiri Aziz, Rahim, Rosli, Anuar, Arunasalam, Kamarul dan Din. Yatta ne minasan. Gambatte ku dasai.
Permandangan di Stesen Keretapi Dabong

Dabong

Sampai di Stesen Keretapi Pekan Dabong

Pekan di sekitar stesen Dabong ini agak kecil tapi di sinilah tempat pertama yang akan disingahi oleh para pendaki sebelum ke Gunung Stong. Pelbagai kemudahan asas disediakan seperti beberapi gerai makan yang menyediakan masakan tempatan terutama nasi dagang, roti canai pun ada dan pelbagai pilihan untuk menjamu selera. Pasti anda tak akan kelaparan.


papan tnda ini mengambarkan seribu satu makna

Cuma perlu berhati-hati kerana keretapi tidak sekerap melaluinya. Landasan ini membahagikan Pekan stesen ini kepada dua bahagian.
Antara kumpulan pendaki yang telah berada di Pekan Dabong

Sekolah Menengah Kebangsaan Dabong

Kereta sapu atau Van sedia menunggu untuk membawa para pendaki ke Stong resort kira-kira 7 km dari Pekan Dabong. Tiket setiap seorang untuk perjalanan sehala ialah sebanyak RM3.00



Pekan Dabong walaupun merupakan pekan utama dan pusat pentadbiran bagi Majlis Daerah Dabong, namun dari segi kemudahan infrastruktur ianya agak ketinggalan berbanding dengan tempat-tempat lain. Pekan ini yang terletak kira-kira 85 kilometer dari bandar Kuala Krai dan 155 kilometer dari bandar Kota Bharu boleh dihubungi melalui jalan raya, keretapi dan sungai.

Jalan utama yang terdapat di sini ialah:
Jalan Dabong – Sungai Sam
Jalan Dabong – Kemubu (masih belum tar)
Jalan Jelawang – Gua Musang>
Jalan Jelawang – Jeli
Hasil penilaian audit, didapati bahawa Taman Hutan Negeri Stong dikategorikan pada Peringkat Nasional (58.4%)

No comments:

Post a Comment