Monday, March 5, 2012

Merancang Ekpedisi Ke Gunung Stong

Pada 2 hb Mac 2012 saya dan 7 orang sahabat karib dari kelab solidarity, SMK Sungai Choh telah memulakan satu ekepedisi menakluki Gunung Stong, Kelantan. Pada hari ini merupakan projek rintis sebelum memulakan satu Ekspedisi besar-besaran yang akan melibatkan lebih 60 orang pelajar dan guru untuk menakluki gunung Stong. Ekspedisi ini merupakan satu usaha untuk membuktikan keupayaan untuk mengatasi cabaran dan rintangan sebelum memperolehi kejayaan. Semangat kesatuan dalam kumpulan ini akan menjadi inspirasi kepada semua ahli tentang pentingnya kerjasama, sependapat dan kematangan diri dalam memahami apa yang dikatakan berat sama dipikul ringan sama dijinjing.

4.55 pm: City Cafe 2/3/2012 Rawang



5.00 pm: City Cafe 2/3/2012 Rawang

Perjalanan menggunakan perkhidmatan keretapi Tanah Melayu ke Dabong bermula dari stesen Komuter Rawang. 0530 petang dari Stesen Komuter Rawang ke KL central.
0600 petang KL central , Kuala Lumpur

0615 petang makam malam di Medan Selera KL Central sebelum solat maghrib dan meneruskan perjalanan ke Dabong, Kelantan 0630 Medan Selera KL Central kelihatan En. Rosli, En. Anuar, En Arunasalam, En Rahim dan En. Din

0800 malam bersiap sedia untuk meneruskan perjalanan selama 12 jam KL - Dabong
Gambar dari Kiri En. Kamarul, En Rahim, En Anuar, En. Arunasalam, En Din dan En. Rosli
0820 malam berada di dalam gerabak di KL Central

0825 masih di KL central: Perbincangan strategik antara En Aziz, En. Rosli dan En Rahim

0830 malam bergerak menuju selatan , stesen GEMAS

11.00 malam berada di kantin KTM menikmati secawan kopi dan sekeping roti bakar. Saya rasa setelah beberapa tahun dapat merasa kembali suasana malam di dalam keretapi Tanah Melayu. Setua usianya yang mengamit seribu satu nostalgia bagi mereka yang memang hidup bertemankan KTM.Pergerakan seribu satu daya kekuatan dengan hiruk pikok hentakan antara gerabak dan lantai laluan yang sukar digambarkan menjadi hiburan penumpang sepanjang perjalanan walaupun timbul beberapa persoalan terutama berapakah usia keretapi yang sedang berjalan ini?Mampulah sampai ke destinasi?
Gambar : En. Anuar, En. Kamarul dan En Din sedang menikmati rendang ayam dan nasi empit yang dibuat oleh isteri En Rahim. Terima kasih daun keladi.
Sebenarnya agak sukar untuk melelapkan mata di dalam keretapi lebih-lebih lagi dengan sambutan ramai penumpang. Namun keramahan kakitangan KTM yang bertugas menceriakan kami. Walaupun suasana yang sebegini agak terasing pada kami namun itulah realiti sebenar sebuah kehidupan yang memaksa manusia mobiliti dari satu tempat ke tempat yang lain demi sesuap nasi.
1130: malam penulis dan ketua rombongan Ustaz Che Aziz

1145 malam catatan perjalanan ini satu nostalgia kepada saudara Rahim dan Arunasalam terutama teringat semasa kecil-kecil inilah alat pengangkutan yang utama untuk bergerak ke utara, selatan atau pantai timur.


Mata mula letih , penglihatan nampak kabur maknanya kami perlu masuk tidur sebab satu lagi episod perjalanan yang panjang menunggu kami pada esok pagi. 1200 malam Kembali semula ke tempat duduk untuk sekian kalinya, mencuba semula untuk melelapkan mata buat seketika sebelum meneruskan perjalanan ke Gunung Stong. Agak terkejut kerana ada orang lain di tempat duduk kami. Setelah hampir sejam kami merehatkan badan , membetulkan otot terutama bahagian kaki dan tengkok yang tegang di dalam posisi tempat duduk sebegitu dengan harga RM 27.00 bagi kelas ekonomi terimalah seadanya. Saya pun mula keletihan. Perlu rehat sebentar jumpa nanti di pekan Dabong . ja ne





No comments:

Post a Comment